TT 2025:26
Ennakkoratkaisupyyntö Euroopan unionin tuomioistuimelle kertaerää koskevassa asiassa.
Ennakkoratkaisua pyydetty ennen muuta siitä, onko kertaerää koskeva työehtosopimusmääräys ollut yhteensopiva niiden unionin oikeuden eri säännösten ja määräysten kanssa, joilla pyritään varmistamaan, ettei sukupuoleen perustuvaa syrjintää esiinny työntekijöiden palkkauksessa.
Asia C-713/25 unionin tuomioistuimessa.
Asia
Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 267 artiklan mukainen ennakkoratkaisupyyntö Euroopan unionin tuomioistuimelle
Kantaja
Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry
Vastaaja
Elintarviketeollisuusliitto ry
TYÖTUOMIOISTUIMEN RATKAISU
Oikeudenkäynnin kohde
1. Työtuomioistuimessa on tullut esille kysymys SEUT 157 artiklan, perusoikeuskirjan 21 ja 23 artiklan, miesten ja naisten yhtäläisten mahdollisuuksien ja yhdenvertaisen kohtelun periaatteen täytäntöönpanosta työhön ja ammattiin liittyvissä asioissa annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2006/54/EY ja vanhempien ja omaistaan hoitavien työ- ja yksityiselämän tasapainottamisesta ja neuvoston direktiivin 2010/18/EU kumoamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin (EU) 2019/1158 tulkinnasta niin sanotun kertaerän maksamista koskevassa asiassa.
2. Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry (kantaja) ja Elintarviketeollisuusliitto ry (vastaaja) ovat osana 13.2.2023 voimaan tullutta elintarvikealojen työehtosopimusratkaisua sopineet 400 euron suuruisen kertaerän maksamisesta. Kysymys on ollut kertaluonteisesta työntekijälle maksettavasta etuudesta, jonka saamiseksi ei ole edellytetty työntekijän henkilökohtaista työsuoritusta. Kertaerää ei siten ole suoritettu korvauksena tiettynä ajankohtana tehdystä työstä.
3. Kantajan mukaan erällä on ollut tarkoitus korvata sitä, että työehtosopimuksen mukaiset yleiskorotukset ovat tulleet voimaan mahdollisimman pieninä ja vasta mahdollisimman myöhään, kesäkuusta 2023 alkaen. Kantaja on katsonut, että kertaerä on ollut luonteeltaan lähinnä palkankorotus tai muu välittömästi työntekijän henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustumaton erä. Vastaajan mukaan ei voida katsoa, että kertaerällä olisi jokin määrätty tarkoitus, vaan ratkaisuun on vaikuttanut se, että samanlaisista kertaeristä oli sovittu myös muilla sopimusaloilla. Sikäli kuin kertaerää pidettäisiin luonteeltaan palkankorotuksena, se on vastaajan mukaan ollut korvausta saamatta jääneestä yleiskorotuksesta niiltä kuukausilta, jotka edelsivät yleiskorotusta ja jotka kuitenkin laskettiin mukaan kustannusvaikutukseen.
4. Kertaerä on poikennut yleiskorotuksista siten, että se ei ole korottanut työehtosopimuksen mukaisia vähimmäispalkkoja eikä sovittuja palkkoja. Kustannusvaikutus on siten ollut kertaluonteinen, eikä kertaerä ole vaikuttanut palkkoja korottavasti tulevaisuudessa tapahtuvien palkankorotusten yhteydessä.
5. Sopimusmääräyksen mukaan kertaerä on maksettu vain niille työntekijöille, joiden yhdenjaksoinen työsuhde on alkanut viimeistään 1.2.2023 ja on edelleen ollut voimassa kertaerän maksupäivänä, ja joille on maksettu palkkaa kyseisenä maksuajankohtana. Määräys on siten jättänyt maksuajankohtana eli toukokuussa 2023 palkattomalla perhevapaalla olevat työntekijät kertaerän maksamisen ulkopuolelle. Lisäksi osa-aikaisille työntekijöille kertaerä on maksettu pro rata temporis -periaatteen mukaisesti työaikaan suhteutettuna. Kaikkia palkattomalla vapaalla olleita ja kaikkia osa-aikaisia työntekijöitä on kohdeltu kertaerän maksamisen suhteen samoin periaattein poissaolon tai osa-aikaisuuden syystä riippumatta.
6. Ratkaistavana on, onko kertaerä tullut maksaa täysimääräisesti kaikille perhevapailla oleville työntekijöille. Kysymys on ennen muuta siitä, onko kertaerää koskeva sopimusmääräys yhteensopiva unionin oikeuden eri säännösten ja määräysten kanssa, joilla pyritään varmistamaan, ettei sukupuolten välistä syrjintää esiinny työntekijöiden palkkauksessa.
7. Työtuomioistuin toteaa, että vaikka kertaerää ei ole maksettu vastineena työsuorituksesta, se on silti työehtosopimuksella työntekijöille näiden työsuhteiden perusteella maksettavaksi sovittu etuus ja kuuluu siten työtuomioistuimen tulkinnan mukaan SEUT 157 artiklassa tarkoitetun palkan käsitteen alaan, sellaisena kuin se on määritelty direktiivin 2006/54 2 artiklan 1 kohdan e alakohdassa.
Merkitykselliset oikeussäännöt
Unionin oikeus
8. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 157 artiklan mukaan jokainen jäsenvaltio huolehtii sen periaatteen noudattamisesta, jonka mukaan miehille ja naisille maksetaan samasta tai samanarvoisesta työstä sama palkka. Artiklassa palkalla tarkoitetaan tavallista perus- tai vähimmäispalkkaa ja muuta korvausta, jonka työntekijä suoraan tai välillisesti saa työnantajaltaan työstä tai tehtävästä rahana tai luontoisetuna.
9. Euroopan unionin perusoikeuskirjan 21 artiklassa kielletään kaikenlainen syrjintä, joka perustuu muun ohella sukupuoleen. Perusoikeuskirjan 23 artiklan mukaan naisten ja miesten välinen tasa-arvo on varmistettava kaikilla aloilla työelämä ja palkkaus mukaan lukien.
10. Direktiivin 2006/54/EY johdanto-osan 5 perustelukappaleen mukaan Euroopan unionin perusoikeuskirjan 21 ja 23 artiklassa kielletään kaikenlainen sukupuoleen perustuva syrjintä ja vahvistetaan miesten ja naisten oikeus yhdenvertaiseen kohteluun kaikilla elämänaloilla, myös työhön, ammattiin ja palkkaan liittyvissä asioissa.
11. Direktiivin 2006/54/EY 2 artiklan 1 kohdan a alakohdan mukaan välittömällä syrjinnällä tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilöä kohdellaan sukupuolen perusteella epäsuotuisammin kuin jotakuta muuta kohdellaan, on kohdeltu tai kohdeltaisiin vertailukelpoisessa tilanteessa. Säännöksen b alakohdan mukaan välillisellä syrjinnällä taas tarkoitetaan tilannetta, jossa näennäisesti puolueeton säännös, peruste tai käytäntö saattaa henkilöt näiden sukupuolen perusteella erityisen epäedulliseen asemaan toiseen sukupuoleen verrattuna, paitsi jos kyseisellä säännöksellä, perusteella tai käytännöllä on puolueettomasti perusteltavissa oleva oikeutettu tavoite ja tavoitteen saavuttamiseksi käytetyt keinot ovat asianmukaisia ja tarpeellisia.
12. Direktiivin 2006/54/EY 2 artiklan 1 kohdan e alakohdan mukaan palkalla tarkoitetaan tavanomaista perus- tai vähimmäispalkkaa ja muuta korvausta, jonka työntekijä saa rahana tai luontoisetuutena suoraan tai välillisesti työnantajaltaan työsuhteensa vuoksi.
13. Direktiivin 2006/54/EY 2 artiklan 2 kohdan c alakohdan mukaan tässä direktiivissä syrjintänä pidetään direktiivissä 92/85/ETY tarkoitettua raskauteen tai äitiysvapaaseen liittyvää naisten epäedullisempaa kohtelua. Direktiivin johdanto-osan 23 perustelukappaleen mukaan yhteisöjen tuomioistuimen oikeuskäytännöstä käy selvästi ilmi, että raskauteen tai äitiyteen liittyvä naisten epäsuotuisa kohtelu on välitöntä sukupuoleen perustuvaa syrjintää. Tällainen kohtelu olisi sen vuoksi nimenomaisesti sisällytettävä tämän direktiivin soveltamisalaan.
14. Direktiivin 2006/54/EY 4 artiklan ensimmäisen kappaleen mukaan välitön tai välillinen sukupuoleen perustuva syrjintä samasta tai samanarvoisesta työstä maksettavaan korvaukseen vaikuttavissa tekijöissä ja ehdoissa on poistettava.
15. Direktiivin 2006/54/EY 14 artiklan 1 kohdan c alakohdan mukaan julkisella tai yksityisellä sektorilla, julkiset laitokset mukaan lukien, ei saa olla välitöntä tai välillistä sukupuoleen perustuvaa syrjintää työehtojen, muun ohella palkan, suhteen.
16. Direktiivin 2006/54/EY 15 artiklan mukaan äitiysvapaalla olevalla naisella on äitiysvapaan loputtua oltava oikeus palata työhönsä tai vastaavaan toimeen työehdoilla, jotka eivät ole hänelle aikaisempia epäedullisemmat, ja hänen on saatava edukseen kaikki työehtojen parannukset, joihin hänellä olisi ollut oikeus poissaolonsa aikana.
17. Direktiivin 2006/54/EY 19 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on kansallisten oikeudenkäyttöjärjestelmiensä mukaisesti toteutettava tarvittavat toimenpiteet sen varmistamiseksi, että kun henkilö, joka katsoo kärsineensä siitä, että häneen ei ole sovellettu tasa-arvoisen kohtelun periaatetta, esittää tuomioistuimessa tai muussa toimivaltaisessa elimessä tosiseikkoja, joiden perusteella voidaan olettaa, että kyseessä on välitön tai välillinen syrjintä, vastaajan on näytettävä toteen, ettei tasa-arvoisen kohtelun periaatetta ole rikottu. Artiklakohtaa sovelletaan sen 4 kohdan a alakohdan mukaan myös perustamissopimuksen 141 artiklassa [sittemmin SEUT 157 artiklassa] ja, siltä osin kuin esiintyy sukupuoleen perustuvaa syrjintää, direktiiveissä 92/85/ETY ja 96/34/EY [sittemmin direktiivi 2019/1158] tarkoitettuihin tilanteisiin.
18. Direktiivin (EU) 2019/1158 1 artiklan mukaan direktiivissä säädetään vähimmäisvaatimuksista, joilla on tarkoitus saavuttaa miesten ja naisten tasa-arvo asioissa, jotka koskevat heidän mahdollisuuksiaan työmarkkinoilla sekä heidän kohteluaan työssä, helpottamalla työntekijöiden, jotka ovat vanhempia, tai omaistaan hoitavien työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista.
19. Direktiivin (EU) 2019/1158 9 artiklan 1 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on toteutettava tarvittavat toimenpiteet varmistaakseen, että työntekijöillä, jotka ovat määrätyn, enintään kahdeksan vuoden ikäisten lasten vanhempia, on oikeus pyytää joustavia työjärjestelyjä hoivatarkoituksia varten. Direktiivin johdanto-osan 23 perustelukappaleen mukaan koska jouston mahdollisuus lisää sen todennäköisyyttä, että kumpikin vanhempi ja erityisesti isä käyttää oikeuttaan vanhempainvapaaseen, työntekijöiden olisi voitava pyytää, että vanhempainvapaa myönnetään muun ohessa kokoaikaisena tai osa-aikaisena.
20. Direktiivin (EU) 2019/1158 10 artiklan 2 kohdan mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että vanhempainvapaan päättyessä työntekijällä on oikeus palata työhönsä tai vastaavanlaiseen työhön ehdoilla, jotka eivät ole hänelle aikaisempia epäedullisemmat, sekä saada edukseen kaikki työehtojen parannukset, joihin hänellä olisi ollut oikeus, jos hän ei olisi pitänyt kyseistä vapaata. Direktiivin johdanto-osan 38 perustelukappaleen mukaan direktiivillä suojataan erityisesti työntekijöiden oikeus palata vapaan pidettyään samaan tai vastaavanlaiseen tehtävään ja oikeus olla joutumatta kärsimään työsopimuksen tai työsuhteen ehtojen heikennyksestä tällaisen vapaan pitämisen vuoksi.
21. Direktiivin (EU) 2019/1158 11 artiklan mukaan jäsenvaltioiden on toteutettava tarvittavat toimenpiteet kieltääkseen työntekijöiden epäedullisemman kohtelun sillä perusteella, että he ovat pitäneet vanhempainvapaata. Direktiivin johdanto-osan 40 perustelukappaleen mukaan työntekijää, joka käyttää tämän direktiivin mukaisesti oikeuttaan pitää vapaata tai pyytää joustavia työjärjestelyjä, olisi suojeltava syrjinnältä tai tähän perustuvalta epäedullisemmalta kohtelulta.
22. Direktiivin 97/81/EY liitteenä olevan osa-aikatyötä koskevan puitesopimuksen 4 lausekkeen mukaan osa-aikatyöntekijöihin ei pelkästään osa-aikaisuuden perusteella saa soveltaa epäedullisempia työehtoja kuin vastaaviin kokoaikaisiin työntekijöihin, ellei erilainen kohtelu ole perusteltua asiallisista syistä (1 kohta), ja silloin kun se on tarkoituksenmukaista, sovelletaan pro rata temporis ‑periaatetta (2 kohta).
Kansallinen lainsäädäntö
Perhevapaajärjestelmä
23. Työsopimuslain (55/2001) 4 luvun 1 §:n (32/2022) ja sairausvakuutuslain (1224/2004) 9 luvun (28/2022) säännösten mukaan työntekijällä on synnyttävänä vanhempana oikeus erityisraskausvapaaseen, jos hän on työtehtäviinsä tai työoloihinsa liittyvän vaaratekijän vuoksi estynyt tekemästä työtään, sekä 40 arkipäivän pituiseen raskausvapaaseen.
24. Erityisraskausvapaan tarkoitus liittyy raskaana olevan naisen ja sikiön suojeluun erityisiltä työn aiheuttamilta vaaroilta sellaisissa tehtävissä, joissa työntekijä joutuu alttiiksi kemiallisille aineille, säteilylle tai tarttuvalle taudille. Raskausvapaan tarkoitus liittyy lapsen hoitamisen lisäksi raskaussuojeluun, raskauden loppuvaiheeseen ja synnytykseen sekä synnytyksestä toipumiseen. (HE 129/2021 vp s. 148.)
25. Raskausvapaa ja erityisraskausvapaa kuuluvat toimenpiteistä raskaana olevien ja äskettäin synnyttäneiden tai imettävien työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen kannustamiseksi työssä annetun direktiivin 92/85/ETY soveltamisalaan.
26. Vanhempainvapaa on tarkoitettu lapsen hoitamista varten. Vanhempainvapaa on yhteensä enintään 320 arkipäivää, josta kummallakin vanhemmalla on oikeus käyttää puolet, kuitenkin niin, että muun ohella toiselle vanhemmalle on siirrettävissä enintään 63 vanhempainrahapäivää. Työsopimuslain 4 luvun 2 a §:n mukaan työnantaja ja työntekijä voivat myös sopia, että työntekijä pitää vanhempainvapaata osa-aikaisesti.
27. Näiden vapaiden lisäksi työntekijällä on työsopimuslain 4 luvun 3 §:n mukaan oikeus hoitovapaaseen, joka voi kestää, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Luvun 4 §:n mukaan työntekijä voi saada lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi myös osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun perusopetuksessa olevan lapsen toinen tai eräissä tapauksissa kolmas lukuvuosi päättyy. Erityisen hoidon ja huollon tarpeessa olevan vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen vanhempi voi saada osittaista hoitovapaata siihen saakka, kun lapsi täyttää 18 vuotta.
28. Vanhempainvapaa ja hoitovapaa kuuluvat direktiivin (EU) 2019/1158 soveltamisalaan.
29. Raskaus-, erityisraskaus- ja vanhempainvapaan ajalta työntekijälle voidaan maksaa sairausvakuutuslain mukaista päivärahaa. Vanhempainraha voidaan maksaa myös osittaisena, jos vanhempi hoitaa lasta osapäiväisesti tehden samaan aikaan osa-aikatyötä. Hoitovapaan ajalta päivärahaa ei makseta, mutta työntekijällä voi olla oikeus saada kotihoidon tukea. Kotihoidontuki voidaan maksaa myös osittaisena, jos vanhempi hoitaa lasta osapäiväisesti tehden samaan aikaan osa-aikatyötä.
30. Työsopimuslain 4 luvun 8 §:n mukaan työnantajalla ei ole velvollisuutta maksaa työntekijälle palkkaa edellä kuvattujen kokoaikaisten perhevapaiden ajalta.
Tasa-arvolaki
31. Naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain (609/1986, jäljempänä myös tasa-arvolaki) 7 §:n (1329/2014) 1 momentin mukaan välitön ja välillinen syrjintä sukupuolen perusteella on kielletty. Pykälän 2 momentin 2 kohdan mukaan välittömällä syrjinnällä tarkoitetaan myös eri asemaan asettamista raskaudesta tai synnytyksestä johtuvasta syystä.
32. Tasa-arvolain 7 §:n 3 momentin mukaan välillisellä sukupuoleen perustuvalla syrjinnällä tarkoitetaan eri asemaan asettamista sukupuoleen nähden neutraalilta vaikuttavan säännöksen, perusteen tai käytännön nojalla, jos menettelyn vaikutuksesta henkilöt voivat tosiasiallisesti joutua epäedulliseen asemaan sukupuolen perusteella (1 kohta) sekä eri asemaan asettamista vanhemmuuden tai perheenhuoltovelvollisuuden perusteella (2 kohta). Pykälän 4 momentin mukaan 3 momentissa tarkoitettu menettely ei kuitenkaan ole syrjintää, jos sillä pyritään hyväksyttävään tavoitteeseen ja valittuja keinoja on pidettävä aiheellisina ja tarpeellisina tähän tavoitteeseen nähden.
33. Tasa-arvolain 8 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan työnantajan menettelyä on pidettävä kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja palkka- tai muista palvelussuhteen ehdoista päättäessään menettelee siten, että henkilö joutuu raskauden, synnytyksen tai muun sukupuoleen liittyvän syyn perusteella epäedulliseen asemaan. Pykälän 3 momentin mukaan menettely ei kuitenkaan ole syrjintää, jos kyse on 7 §:n 4 momentissa tarkoitetusta tilanteesta ja säännöksen mukaisesta hyväksyttävästä syystä.
34. Tasa-arvolain 9 a §:n mukaan jos joku, joka katsoo joutuneensa tässä laissa tarkoitetun syrjinnän kohteeksi, esittää tässä laissa tarkoitettua asiaa tuomioistuimessa tai toimivaltaisessa viranomaisessa käsiteltäessä tosiseikkoja, joiden perusteella voidaan olettaa, että kyseessä on syrjintä sukupuolen perusteella, vastaajan on osoitettava, ettei sukupuolten välistä tasa-arvoa ole loukattu, vaan että menettely on johtunut muusta, hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta.
Työehtosopimus
35. Edellä todetuin tavoin työnantajalla ei ole lakiin perustuvaa velvollisuutta maksaa palkkaa kokoaikaisten perhevapaiden ajalta. Perhevapaiden palkallisuudesta on usein kuitenkin sovittu työehtosopimuksella. Raskaus- ja vanhempainvapaan palkasta on sovittu myös riidan kohteena olevassa elintarvikealojen työehtosopimuksessa, jonka 30 §:n mukaan jos synnyttävän työntekijän työsuhde on jatkunut vähintään 6 kuukautta ennen synnytystä, hänelle maksetaan palkkaa raskausvapaan ajalta 35 päivän pituiseen kalenteriajanjaksoon sisältyviltä työpäiviltä työsopimuslain nojalla tulevan raskausvapaan alkamispäivästä lukien. Lisäksi työntekijälle, jolla on oikeus sairausvakuutuslain mukaiseen vanhempainrahaan, maksetaan palkka enintään 6 päivän pituisen kalenteriajanjaksoon sisältyviltä työpäiviltä työsopimuslain nojalla tulevan vanhempainvapaan alkamispäivästä lukien.
36. Elintarviketeollisuusliitto ry:n ja Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry:n välillä 13.2.2023–31.1.2025 voimassa olleen elintarvikealojen työehtosopimuksen allekirjoituspöytäkirjan 2 §:ssä on sovittu kertaerästä seuraavasti:
”Kertaerä 2023
Kertaerän suuruus on 400 euroa ja se maksetaan toukokuun 2023 palkanmaksun yhteydessä. (Kustannusvaikutus on laskettu koko elintarvikealalle ja se on 1,0 prosenttia).
Kertaerä maksetaan vain niille työntekijöille, joiden yhdenjaksoinen työsuhde on alkanut viimeistään 1.2.2023 ja on edelleen voimassa kertaerän maksupäivänä ja joille maksetaan palkkaa kyseisenä maksuajankohtana.
Osa-aikaiselle työntekijälle kertaerän määrä lasketaan sovitun työajan ja täyden työajan suhteessa.
Kertaerää ei makseta, jos työntekijä on itse irtisanoutunut ennen kertaerän maksuajankohtaa.
Kertaerää ei oteta huomioon muita palkkaeriä maksettaessa, muun muassa vuosilomapalkkaa, ylityökorvausta tai keskituntiansiota laskettaessa.”
37. Kertaerä on maksettu täysimääräisesti niille työntekijöille, jotka ovat maksuajankohtana toukokuussa 2023 olleet palkallisella kokoaikaisella raskaus- tai vanhempainvapaalla. Palkattomalla vapailla oleville kertaerää ei ole maksettu, ja kaikille osa-aikaisille se on maksettu pro rata temporis -periaatteen mukaisesti. Siten kertaerää ei ole maksettu palkattomilla perhevapailla oleville, ja osittaisella vanhempain- ja hoitovapaalla oleville se on maksettu työajan suhteessa.
38. Tarvittaessa töihin kutsuttavalle työntekijälle kertaerä on maksettu helmi-huhtikuussa 2023 toteutuneen työajan ja täyden työajan suhteessa. Lisäksi sellaisille työntekijöille, jotka eivät ole olleet normaalin palkanmaksun piirissä, kertaerä on maksettu muiden kertaerän ehtojen mukaisesti, jos kertaerän maksuhetkellä on maksettu palkkaa vapaan ajalta, arkipyhäkorvausta, työajanlyhennysvapaita tai muita vastaavanlaisia palkaneriä.
Asianosaisten vaatimukset ja keskeiset perusteet
39. Suomen Elintarviketyöläisten Liitto SEL ry on kanteessaan vaatinut vahvistettavaksi, että kertaerä on tullut maksaa 400 euron määräisenä myös niille työntekijöille, jotka ovat muutoin täyttäneet kertaerän maksamisedellytykset, mutta eivät ole saaneet palkkaa kertaerän maksuajankohtana toukokuussa 2023 sen vuoksi, että he ovat olleet raskaus-, erityisraskaus- tai vanhempainvapaalla, osittaisella vanhempainvapaalla, hoitovapaalla tai osittaisella hoitovapaalla.
40. Tasa-arvolainsäädäntö ei sinänsä edellytä, että perhevapaalla olevilla työntekijöillä olisi oikeus palkkaansa poissaolonsa aikana. Kertaerän on kuitenkin katsottava olevan luonteeltaan lähinnä palkankorotus tai muu välittömästi työntekijän henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustumaton erä, jolloin myös perhevapailla olevilla työntekijöillä tulee olla oikeus siihen. Perhevapaalla olevien asema on tältä osin turvattava ja työntekijän on saatava muiden työntekijöiden tavoin hyväkseen edes takautuvasti tällaiset palkankorotukset, jotka työntekijä olisi saanut, jos hän ei olisi tullut raskaaksi tai käyttänyt lainmukaista oikeuttaan jäädä hoitamaan lastaan.
41. Kertaerä on tullut maksaa perhevapaita käyttäneille 400 euron suuruisena riippumatta siitä, onko kyse ollut kokoaikaisesta tai osittaisesta perhevapaan käyttämisestä. Osittaista vanhempainvapaata pitävät ovat sopineet määräaikaisesti osa-aikatyön ehdoista työnantajansa kanssa. Samanaikaisesti heidän alkuperäinen, kokoaikainen työsuhteensa on kuitenkin yhä voimassa. Se, että työntekijä ei osa-aikaisella vanhempainlomalla ollessaan suorita samaa määrää työtunteja kuin täysipäiväistä työtä tekevä työntekijä, ei merkitse sitä, että nämä henkilöt olisivat toisiinsa nähden erilaisessa tilanteessa heitä työnantajaansa sitovan alkuperäisen työsopimuksen suhteen. Myös osittaista vanhempainvapaata tai osittaista hoitovapaata pitävän työntekijän asema on ollut verrannollinen kokoaikaiseen työntekijään nähden, eikä osa-aikaiseen työntekijään. Tällöin kertakorvaus on tullut maksaa täysimääräisenä myös tällaiselle työntekijälle. Menettelylle ei ole esitetty hyväksyttävää oikeuttamisperustetta.
42. Elintarviketeollisuusliitto ry on vaatinut, että kanne hylätään. Euroopan unionin oikeuden ja kansallisen oikeuden mukaan perhevapaat ovat palkattomia. Kantajan tulkinta, jonka mukaan palkankorotus olisi maksettava täysimääräisesti palkattomalla perhevapaalla oleville, on virheellinen. Samoin perusteeton on se kantajan näkemys, että kertaerää ei voitaisi maksaa sovittuun työaikaan suhteutettuna osa-aikaisella perhevapaalla olevalle. Työehtosopimusmääräys ei ole syrjivä, koska kokoaikaisella tai osittaisella perhevapaalla olevat henkilöt eivät ole vertailukelpoisessa asemassa työssä oleviin henkilöihin.
43. Työehtosopimusmääräyksellä on joka tapauksessa pyritty hyväksyttävään tavoitteeseen ja valittuja keinoja on pidettävä aiheellisina ja tarpeellisina tähän tavoitteeseen nähden. Palkanmaksua koskevan edellytyksen asettamisella on pyritty varmistamaan työntekijöiden syrjimätön kohtelu ja toisaalta sulkemaan oikeudenmukaisuussyistä kertaerän ulkopuolelle pitemmät poissaolot, jotka tyypillisesti ovat palkattomia. Työehtosopimuksen mukaan raskausvapaa ja vanhempainvapaa ovat pääsääntöisesti osittain palkallisia (työehtosopimuksen 30 §). Kertaerän maksuedellytykset liittyvät kyseisiin perhevapaata käyttävän asemaa parantaviin etuihin, mikä myös osoittaa niiden hyväksyttävää tavoitetta.
Ennakkoratkaisupyynnön tarve
Raskausvapaalla ja erityisraskausvapaalla olevat työntekijät
44. Työtuomioistuin pitää unionin tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön perusteella sinänsä selvänä, että direktiivissä 92/85/ETY ei edellytetä työntekijän palkanmaksun jatkamista eikä tietyn palkanosan maksamista äitiysloman aikana, edellyttäen, että työntekijän saama tulo on kyseisenä ajanjaksona ollut vähintään sen korvauksen suuruinen, jota kansallisissa sosiaaliturvalainsäädännöissä edellytetään maksettavaksi työskentelyn keskeytyessä terveydellisistä syistä (esimerkiksi tuomio 14.7.2016, Ornano, C-335/15, EU:C:2016:564, 31–36 kohdat ja siellä mainittu oikeuskäytäntö). Tässä asiassa ei ole kyse siitä, että direktiivissä taattu työntekijöiden suojelu olisi tältä osin vaarantunut.
45. Jos taas jäsenvaltio on säätänyt tai työmarkkinaosapuolet määränneet äitiysloma-ajan palkallisuudesta, ja etuuksien laskentatapa perustuu työntekijän ennen äitiysloman alkamista saaman palkan suuruuteen, siihen on unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön perusteella sisällytettävä viitepalkka-ajanjakson alun ja äitiysloman lopun välisen ajanjakson aikana myönnetyt palkankorotukset niiden voimaantulosta lähtien (em. tuomio Ornano, 40 kohta; tuomio 13.2.1996, Gillespie ym., C-342/93, EU:C:1996:46, 25 kohta ja tuomio 30.3.2004, Alabaster, C-147/02, EU:C:2004:192, 48 kohta). Jos naispuoliselle työntekijälle ei maksettaisi tällaista korotusta hänen äitiyslomansa ajalta, häntä syrjittäisiin työntekijänä, koska hän olisi saanut korotetun palkan, jos hän ei olisi ollut raskaana (em. tuomio Gillespie ym., 22 kohta ja em. tuomio Alabaster, 47 kohta). Tässä asiassa kertaerä on maksettu palkallisella raskausvapaalla ja erityisraskausvapaalla oleville edellä selostetun oikeuskäytännön mukaisesti.
46. Lisäksi ratkaisussa Lewen (tuomio 21.10.1999, C-333/97, EU:C:1999:512) katsottiin, että jos kyseisessä tapauksessa riidan kohteena ollut joulubonus oli luonteeltaan taannehtivaa palkkaa bonuksen kertymisvuonna suoritetusta työstä, tuli bonuksen kertymisvuoden aikainen äitiysloma lukea työssäolon veroiseksi ajaksi. Tässä asiassa on kuitenkin riidatonta, että kertaerä ei ole ollut taannehtivaa korvausta miltään aiemmalta ajanjaksolta suoritetusta työstä.
47. Asiassa on tulkinnanvaraista se, onko palkattomalla raskaus- ja erityisraskausvapaalla olevien sulkeminen pois kertaerään oikeutettujen piiristä ollut perusoikeuskirjan 21 artiklassa, SEUT 157 artiklassa ja direktiivissä 2006/54/EY kiellettyä syrjintää ja onko menettelyllä rikottu perusoikeuskirjan 23 artiklaa. Epäselvää on erityisesti se, syntyykö asiassa direktiivin 2006/54/EY 19 artiklassa tarkoitettu syrjintäolettama. Unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön valossa tulkinnanvaraista on erityisesti se, kuinka vertailukelpoisuutta tulisi arvioida käsillä olevassa tilanteessa.
48. Unionin tuomioistuimen vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan syrjintää on erilaisten sääntöjen soveltaminen toisiinsa rinnastettavissa tapauksissa tai saman säännön soveltaminen erilaisissa tapauksissa (esimerkiksi em. tuomio Gillespie ym., 16 kohta; em. tuomio Ornano, 39 kohta ja tuomio 8.5.2019, Praxair MRC, C-486/18, EU:C:2019:379, 73 kohta). Unionin tuomioistuin on sinänsä useassa ratkaisussaan katsonut, että kansallisen lain mukaisella äitiyslomalla olevat naiset ovat erityistilanteessa, jossa heille on annettava erityissuojelua mutta jota ei voida rinnastaa sellaisen miehen tai naisen tilanteeseen, joka tosiasiallisesti käy työssä (esimerkiksi em. tuomio Gillespie ym., 17 kohta; em. tuomio Alabaster, 46 kohta ja em. tuomio Ornano, 39–41 kohdat). Näin ollen he eivät ole voineet pätevästi vedota syrjinnän kieltoon vaatiakseen palkanmaksun jatkumista heidän äitiyslomansa aikana ikään kuin he kävisivät muiden työntekijöiden tavoin tosiasiallisesti työssä.
49. Unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä välitöntä syrjintää on edellä todetuin tavoin katsottu olevan erilaisten sääntöjen soveltaminen toisiinsa rinnastettavissa tapauksissa.Direktiivissä 2006/54/EY välitön syrjintä on määritelty tilanteeksi, jossa henkilöä kohdellaan sukupuolen perusteella epäsuotuisammin kuin jotakuta muuta kohdellaan, on kohdeltu tai kohdeltaisiin vertailukelpoisessa tilanteessa. Välitön syrjintä on määritelty samalla tavoin myös muissa syrjinnän kieltävissä direktiiveissä (yhdenvertaista kohtelua työssä ja ammatissa koskevista yleisistä puitteista annettu neuvoston direktiivi 2000/78/EY ja rodusta tai etnisestä alkuperästä riippumattoman yhdenvertaisen kohtelun periaatteen täytäntöönpanosta annettu neuvoston direktiivi 2000/43/EY).
50. Unionin tuomioistuin on vakiintuneessa syrjintää koskevassa oikeuskäytännössään katsonut, että vertailukelpoisuutta määritettäessä ei vaadita, että tilanteiden olisi oltava identtisiä, vaan ainoastaan, että ne ovat vertailukelpoisia, ja tällaista vertailukelpoisuutta ei ole tutkittava kokonaisuutena ja abstraktisti vaan tapauskohtaisesti ja konkreettisesti kyseessä olevan etuuden kannaltaja ottaen asianmukaisesti huomioon tällaisen etuuden myöntämisen tarkoitus ja päämäärä. (Esimerkiksi tuomio 10.5.2011, Römer, C‑147/08, EU:C:2011:286, 42 ja 43 kohta; tuomio 12.12.2013, Hay, C‑267/12, EU:C:2013:823, 33 kohta; tuomio 19.7.2017, Abercrombie & Fitch Italia, C‑143/16, EU:C:2017:566, 25 kohta; tuomio 26.6.2018, MB (Sukupuolenvaihdos ja vanhuuseläke), C-451/16, EU:C:2018:492, 42 kohta; tuomio 22.1.2019, Cresco Investigation, C‑193/17, EU:C:2019:43, 43 kohta; tuomio 7.2.2019, Escribano Vindel, C‑49/18, EU:C:2019:106, 50 kohta; tuomio 26.1.2021, Szpital Kliniczny im. dra J. Babińskiego Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Krakowie, C‑16/19, EU:C:2021:64, 43 kohta. Vastaavalla tavalla myös tuomio 22.10.2009, Meerts, C‑116/08, EU:C:2009:645, 51 ja 55 kohta ja em. tuomio Praxair, kohta 78.)
51. Työtuomioistuimen käsityksen mukaan unionin tuomioistuimen edellä selostettu oikeuskäytäntö edellyttäisi tässäkin asiassa, että palkattomilla perhevapailla olevien ja kertaerään oikeutettujen tilanteiden vertailukelpoisuutta arvioitaisiin tapauskohtaisesti ja konkreettisesti kyseessä olevan etuuden kannalta ja ottaen huomioon kertaerän myöntämisen tarkoitus ja päämäärä.
52. Kantaja on tältä osin vedonnut siihen riidattomaan seikkaan, että kertaerän saamiseksi ei ole vaadittu työntekijöiden henkilökohtaista työsuoritusta, jolloin tulisi katsoa, että kertaerän suhteen kaikki työnantajaan työsuhteessa olevat työntekijät, olivatpa he työssä tai vapailla, ovat vertailukelpoisessa tilanteessa. Työtuomioistuimen käsityksen mukaan tämä on seikka, jonka on mahdollista katsoa puhuvan tilanteiden vertailukelpoisuuden puolesta siitä huolimatta, että yleisellä, abstraktilla tasolla tarkasteltuna äitiyslomalla olevien naisten katsottaisiin olevan erityistilanteessa, jossa heille on annettava erityissuojelua ja jota ei voida siksi rinnastaa sellaisen miehen tai naisen tilanteeseen, joka tosiasiallisesti käy työssä. Näin asiaa on arvioinut tasa-arvovaltuutettu, joka on 25.3.2024 antamassaan lausunnossa Dnro TAS/124/2023 ottanut kantaa riidanalaisen määräyksen tasa-arvolain mukaisuuteen. Tasa-arvovaltuutetun tehtävänä on tasa-arvolain ja tasa-arvovaltuutetusta annetun lain (1328/2014) mukaisesti valvoa tasa-arvolain noudattamista.
53. Vastaaja taas on korostanut asiassa sitä, että kenellekään palkattomalla vapaalla olevalle työntekijälle ei ole maksettu kertaerää ja heitä on näin ollen kohdeltu kaikkia samalla tavalla. Vastaaja on kiinnittänyt huomiota siihen, että vapaan palkallisuus itsessään on sukupuolineutraali kriteeri, eikä välitöntä syrjintäolettamaa voisi näin ollen vastaajan mukaan edes syntyä. Joka tapauksessa merkityksellistä asian arvioinnin kannalta on vastaajan mukaan se, että äitiysvapaalla olevan työntekijän ei ole unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä katsottu olevan palkan suhteen vertailukelpoisessa tilanteessa työssä olevan työntekijän kanssa.
54. Työtuomioistuin katsoo, että unionin tuomioistuimen edellä selostetun oikeuskäytännön perusteella ei ole yksiselitteisen selvää, miten käsillä olevassa asiassa unionin oikeutta tulisi tulkita syrjintäolettaman syntymistä arvioitaessa.
55. Jos asiassa syntyy olettama välittömästä syrjinnästä, menettely ei työtuomioistuimen käsityksen mukaan ole oikeutettavissa, koska oikeuttamisperusteista ei ole direktiivissä 2006/54/EY säädetty muutoin kuin työnsaannin ja työhön valmistavan koulutuksen osalta (14 artiklan 2 kohta). Työtuomioistuimen käsityksen mukaan erityisraskausvapaalla ja raskausvapaalla olevan työntekijän sulkeminen pois palkkaetuuden piiristä olisi direktiivin 2006/54/EY johdanto-osan 23 perustelukappaleessa todetulla tavalla nimenomaan välitöntä syrjintää, jos syrjintäolettaman ylipäätään katsottaisiin syntyvän.
56. Epäselvää lisäksi on, mikä merkitys asian arvioinnissa on direktiivin 2006/54/EY 15 artiklan säännöksellä, jonka mukaan äitiysvapaalla olevalla naisella on äitiysvapaan loputtua oltava oikeus palata työhönsä tai vastaavaan toimeen työehdoilla, jotka eivät ole hänelle aikaisempia epäedullisemmat, ja hänen on saatava edukseen kaikki työehtojen parannukset, joihin hänellä olisi ollut oikeus poissaolonsa aikana. Kantajan mukaan perhevapaalla olevien asema on turvattava ja työntekijän on saatava muiden työntekijöiden tavoin hyväkseen edes takautuvasti tällaiset palkankorotukset (tai muut erät), jotka työntekijä olisi saanut, jos hän ei olisi tullut raskaaksi ja jäänyt äitiyslomalle.
Vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla olevat työntekijät
57. Tässä asiassa kertaerään ei ole ollut oikeutta, jos työntekijä on ollut palkattomalla vanhempain- tai hoitovapaalla. Tämä on koskenut molempia sukupuolia eikä siten voi olla ainakaan välitöntä sukupuolisyrjintää.
58. Työtuomioistuin kiinnittää huomiota siihen, että Suomen kansallisessa oikeudessa syrjintä vanhemmuuden ja perheenhuoltovelvollisuuden perusteella on itsenäinen syrjintäperuste ja määritelty välilliseksi syrjinnäksi tasa-arvolain 7 §:n 3 momentin 2 kohdassa. Syrjintäolettaman syntyminen ei tämän lainkohdan perusteella edellytä sen arvioimista, miten menettely vaikuttaa yhtäältä naisiin ja toisaalta miehiin, vaan olennaista on arvioida sitä, onko henkilö joutunut eri asemaan verrattuna verrokkiin, jolla ei ole säännöksessä tarkoitettua perheenhuoltovelvollisuutta.
59. Tasa-arvolain 7 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan välillistä syrjintää on kuitenkin myös eri asemaan asettaminen sukupuoleen nähden neutraalilta vaikuttavan säännöksen, perusteen tai käytännön nojalla, jos menettelyn vaikutuksesta henkilöt voivat tosiasiallisesti joutua epäedulliseen asemaan sukupuolen perusteella, paitsi jos menettelyllä pyritään hyväksyttävään tavoitteeseen ja valittuja keinoja on pidettävä aiheellisina ja tarpeellisina tähän tavoitteeseen nähden. Tämä määritelmä vastaa direktiivin 2006/54/EY 2 artiklan 1 kohdan b alakohdan mukaista välillisen syrjinnän määritelmää.
60. Koska tässä asiassa syrjintäolettaman syntyminen ei välttämättä edellytä sen arvioimista, miten riidanalainen määräys vaikuttaa yhtäältä naisiin ja toisaalta miehiin, työtuomioistuimelle ei ole toimitettu tilastoja siitä, miten vanhempain- ja hoitovapaat jakautuvat naisten ja miesten kesken elintarvikealalla. Sinänsä riidatonta on, että kyseisellä alalla naiset pitävät enemmän perhevapaita kuin miehet. Lisäksi Kansaneläkelaitoksen lapsiperhe-etuustilastoiden perusteella voi todeta, että Suomessa vuonna 2023 yli 60 prosenttia vanhempainvapaalla olevista henkilöistä oli naisia. Hoitovapaalla olevista taas yli 90 prosenttia oli naisia.
61. Vastaavalla tavalla kuin edellä on selostettu raskaus- ja erityisraskausvapaalla olevien työntekijöiden osalta, myös muilla perhevapailla olevien osalta on työtuomioistuimen käsityksen mukaan tulkinnanvaraista, syntyykö asiassa syrjintäolettama. Epäselvää on, tulisiko kantajan esittämin tavoin katsoa, että kertaerän suhteen kaikki työnantajaan työsuhteessa olevat työntekijät, olivatpa he työssä tai vapailla, ovat vertailukelpoisessa tilanteessa. Vastaaja on edellä todetuin tavoin korostanut sitä, että kaikkia palkattomilla vapailla olevia työntekijöitä on kohdeltu samalla tavalla.
62. Edellä mainitussa tuomiossa Lewen unionin tuomioistuin katsoi, että jos tapauksessa riidanalainen joulubonus oli luonteeltaan taannehtivaa palkkaa bonuksen kertymisvuonna suoritetusta työstä, maksuhetkellä hoitovapaalla olevaa ei voitu sulkea bonuksen ulkopuolelle vain sen takia, että henkilö oli maksuhetkellä hoitovapaalla, vaan bonus tuli maksaa kertymisvuoden työssäoloaikaan suhteutettuna. Tässä asiassa on kuitenkin riidatonta, että kertaerä ei ole ollut taannehtivaa korvausta miltään aiemmalta ajanjaksolta suoritetusta työstä.
63. Lisäksi tuomiossa Lewen unionin tuomioistuin katsoi (kohta 38), että se, että työnantaja ei maksa hoitovapaalla olevalle naiselle poikkeuksellisena lisänä vapaaehtoisesti myöntämäänsä joulubonusta, ei ole perustamissopimuksen 119 artiklassa [nykyään SEUT 157 artiklassa] tarkoitettua syrjintää, jos tämän lisän myöntämisen edellytyksenä on vain, että työntekijä on työssä sen myöntämishetkellä.
64. Syrjintäolettaman syntymistä tulisi työtuomioistuimen käsityksen mukaan kuitenkin arvioida edellä selostetuin tavoin tapauskohtaisesti ja konkreettisesti kyseessä olevan etuuden kannalta ja ottaen huomioon kertaerän myöntämisen tarkoitus ja päämäärä.
65. Työtuomioistuin kiinnittää lisäksi huomiota siihen, että direktiivin 2006/54/EY 2 artiklan 1 kohdan b alakohdan määritelmän mukaan välillisen syrjintäolettaman syntymisen kannalta riittävää olisi, että näennäisesti puolueeton säännös, peruste tai käytäntö saattaa henkilöt näiden sukupuolen perusteella erityisen epäedulliseen asemaan toiseen sukupuoleen verrattuna. Välillisen syrjinnän määritelmässä ei mainita vastaavaa edellytystä tilanteidenvertailukelpoisuudesta kuin välittömän syrjinnän määritelmässä. Epäselvää on, mikä merkitys tällä on syrjintäolettaman syntymistä arvioitaessa.
66. Jos välillinen syrjintäolettama asiassa syntyy, arvioitavaksi tulee lisäksi, onko vastaaja kyennyt sen kumoamaan. Tulkinnanvaraista on, kumoutuuko mahdollinen olettama vastaajan asiassa esittämillä seikoilla. Vastaaja on edellä todetusti vedonnut siihen, että palkanmaksua koskevan edellytyksen asettamisella on pyritty varmistamaan työntekijöiden syrjimätön kohtelu ja toisaalta sulkemaan oikeudenmukaisuussyistä kertaerän ulkopuolelle pitemmät poissaolot, jotka tyypillisesti ovat palkattomia. Vastaaja on kiinnittänyt huomiota myös siihen, että työehtosopimuksen mukaan raskausvapaa ja vanhempainvapaa ovat pääsääntöisesti osittain palkallisia, ja kertaerän maksuedellytykset liittyvät kyseisiin perhevapaata käyttävän asemaa parantaviin etuihin, mikä vastaajan mukaan myös osoittaa niiden hyväksyttävää tavoitetta.
67. Epäselvää lisäksi on, mikä merkitys asian arvioinnissa on direktiivin (EU) 2019/1158 10 artiklan 2 kohdan säännöksellä, jonka mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että 4, 5 ja 6 artiklassa säädetyn vapaan päättyessä työntekijällä on oikeus palata työhönsä tai vastaavanlaiseen työhön ehdoilla, jotka eivät ole hänelle aikaisempia epäedullisemmat, sekä saada edukseen kaikki työehtojen parannukset, joihin hänellä olisi ollut oikeus, jos hän ei olisi pitänyt kyseistä vapaata. Kantajan mukaan perhevapaalla olevien asema on turvattava ja työntekijän on saatava muiden työntekijöiden tavoin hyväkseen edes takautuvasti palkankorotukset (tai muut erät), jotka työntekijä olisi saanut, jos hän ei olisi käyttänyt lainmukaista oikeuttaan jäädä hoitamaan lastaan.
68. Vielä työtuomioistuin kiinnittää huomiota siihen, että direktiivin (EU) 2019/1158 tavoitteisiin kuuluu työ- ja perhe-elämän parempi yhteensovittaminen. Unionin tuomioistuin on vakiintuneessa oikeuskäytännössään katsonut, että toimenpiteet, joilla saatettaisiin saada työntekijät luopumaan vanhempainvapaan pitämisestä, ovat ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa (tuomio 22.10.2009, Meerts, C-116/08, EU:C:2009:645, 47 kohta; tuomio 13.2.2014, yhdistetyt asiat C-512/11 ja C-513/11, TSN, EU:C:2014:73, 49 kohta; tuomio 27.2.2014, Lyreco Belgium, C-588/12, EU:C:2014:99, 40 kohta; tuomio 8.5.2019, Praxair MRC, C-486/18, EU:C:2019:379, 57 kohta). Epäselvää on, mikä merkitys tällä seikalla on asian arvioinnin kannalta.
Osittaisella vanhempainvapaalla ja osittaisella hoitovapaalla olevat työntekijät
69. Kertaerä on maksettu kaikille osa-aikaisille työntekijöille työaikaan suhteutettuna, myös osittaisella vanhempainvapaalla ja osittaisella hoitovapaalla oleville. Vastaaja on tältä osin katsonut, että kaikkien osa-aikaisten työntekijöiden osalta on ollut tarkoituksenmukaista soveltaa pro rata temporis ‑periaatetta direktiivissä 97/81/EY tarkoitetulla tavalla. Kantaja taas on katsonut, että kertaerä on tullut maksaa perhevapaita käyttäneille 400 euron suuruisena riippumatta siitä, onko kyse ollut kokoaikaisesta tai osittaisesta perhevapaan käyttämisestä, sillä osittaista vanhempainvapaata pitävät ovat sopineet määräaikaisesti osa-aikatyön ehdoista työnantajansa kanssa, ja samanaikaisesti heidän alkuperäinen, kokoaikainen työsuhteensa on kuitenkin ollut yhä voimassa. Kantaja on vedonnut muun ohella unionin tuomioistuimen 8.5.2019 antamaan tuomioon Praxair (C‑486/18, EU:C:2019:379) ja 22.10.2009 antamaan tuomioon Meerts (C-116/08, EU:C:2009:645).
70. Tuomiossa Meerts unionin tuomioistuin katsoi, että työnantajan irtisanoessa yksipuolisesti ilman pakottavaa syytä tai irtisanomisaikaa noudattamatta sellaisen työntekijän työsopimuksen, joka on otettu palvelukseen toistaiseksi ja täysipäiväisesti, mainitun työntekijän ollessa osa-aikaisella vanhempainlomalla tälle työntekijälle maksettavaa korvausta ei voida määrittää sen alennetun palkan perusteella, jota hän sai irtisanomisen tapahtuessa. Unionin tuomioistuin on noudattanut samaa tulkintatapaa 27.2.2014 antamassaan tuomiossa Lyreco Belgium (C‑588/12, EU:C:2014:99), jossa oli kyse kiinteämääräisen suojakorvauksen määrän laskemisesta, sekä asiassa Praxair, jossa oli kyse työntekijän irtisanomisen jälkeen suoritettavan uudelleentyöllistymisvapaalta maksettavan avustuksen määrän laskemisesta. Samalla tavoin kuin irtisanomiskorvauksen osalta, uudelleentyöllistymisvapaalta maksettavan avustuksen kaltainen etuus oli määritettävä yksinomaan sen palkan perusteella, joka liittyi kyseisen työntekijän täysipäiväisiin työsuorituksiin. Unionin tuomioistuin totesi, että täysipäiväisen työsopimuksen mukaisesti palvelukseen otettu työntekijä ei osa-aikaisella vanhempainlomalla ollessaan sinänsä suorita samaa määrää työtunteja kuin täysipäiväistä työtä tekevä työntekijä, mutta tämä seikka ei kuitenkaan merkitse sitä, että nämä henkilöt olisivat toisiinsa nähden erilaisessa tilanteessa heitä työnantajaansa sitovan alkuperäisen työsopimuksen suhteen (em. tuomio Praxair, kohta 52).
71. Työtuomioistuin kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että toisin kuin edellä mainituissa asioissa, tässä asiassa ei ole kyse direktiivin (EU) 2019/1158 10 artiklan 1 kohdan tulkinnasta, koska kertaerä ei ole ollut säännöksessä tarkoitettu vanhempainloman alkuun mennessä kertynyt tai kertymässä oleva etu, vaan se on maksettu kertaluonteisesti vanhempainloman aikana. Mainitulla 10 artiklan 1 kohdan säännöksellä on ollut tarkoitus estää työsuhteeseen perustuvien kertyneiden tai kertymässä olevien oikeuksien ja etujen, jotka työntekijällä on jo silloin, kun hän aloittaa vanhempainloman, menettäminen tai heikentyminen, ja taata se, että hän on mainitun loman päättyessä näiden oikeuksien osalta samassa tilanteessa, jossa hän oli ennen tätä lomaa (em. tuomio Meerts, 39 kohta, em. tuomio Praxair, 48 kohta ja em. tuomio Lyreco Belgium, 43 kohta).
72. Arvioidessaan sitä, onko osa-aikaisella vanhempainlomalla olevaa työntekijää verrattava tehtäviään täysipäiväisesti hoitavaan työntekijään, unionin tuomioistuin on korostanut sitä, että on erotettava toisistaan yhtäältä oikeudet, joissa otetaan huomioon erityisesti osa-aikaisen vanhempainloman tilanne, ja toisaalta oikeudet, jotka eivät perustu nimenomaisesti tähän tilanteeseen (em. tuomio Praxair, 76 kohta). Esimerkiksi sellaisen osa-aikaisella vanhempainlomalla olleen työntekijän osalta, joka oli otettu palvelukseen täysipäiväisellä työsopimuksella, työnantajan yksipuolisen irtisanomisen oli katsottava koskevan täysipäiväistä työsopimusta (em. tuomio Praxair, 77 kohta ja Meerts, 55 kohta).
73. Unionin tuomioistuin on katsonut, että sikäli kuin kyse on oikeudesta irtisanomiskorvauksen ja uudelleentyöllistymisvapaalta maksettavan avustuksen kaltaisiin etuuksiin, osa-aikaisella vanhempainlomalla olevan työntekijän tilanne tämän kaltaisten etuuksien suhteen on rinnastettavissa täysipäiväisen työntekijän tilanteeseen (em. tuomio Meerts, 51 ja 55 kohta sekä em. tuomio Praxair, 78 kohta). Asiassa Praxair tuomioistuin totesi (kohta 78), että tällainen toteamus pätee myös SEUT 157 artiklan soveltamisalalla eli arvioitaessa sitä, onko kyse ollut kielletystä syrjinnästä.
74. Toisaalta unionin tuomioistuin on 16.7.2009 antamassaan tuomiossa Gómez-Limón Sánchez-Camacho (C‑537/07, EU:C:2009:462, 57 kohta) todennut, että työntekijä, joka käyttää oikeuttaan vanhempainlomaan ja työskentelee osa-aikaisesti, on erityisessä asemassa, jota ei voida rinnastaa kokopäivätyössä olevan miehen tai naisen asemaan (ks. vastaavasti em. tuomio Lewen, tuomion 37 kohta). Tuomiossa katsottiin, että direktiivissä 79/7/ETY tarkoitettu miesten ja naisten tasa-arvoisen kohtelun periaate sosiaaliturvaa koskevissa kysymyksissä ei ollut esteenä sille, että työntekijälle kertyi osa-aikaisen vanhempainloman aikana pysyvän työkyvyttömyyden perusteella maksettavia eläke-etuuksia suoritetun työajan perusteella eikä siten kuin jos hän olisi työskennellyt kokoaikaisesti.
75. Tätä asiaa arvioitaessa pohdittavaksi tulee, voidaanko kertaerän kaltaista etuutta koskevassa asiassa osittaisella perhevapailla olevia työntekijöitä verrata kokoaikaisiin työntekijöihin ja voidaanko osittaisella perhevapaalla olevien työntekijöiden katsoa olevan paremmin suojattuja kuin muiden osa-aikaisten. Työtuomioistuimen käsityksen mukaan unionin tuomioistuimen tuoreimman Praxair-tuomion perusteella merkitystä tulee tässäkin tapauksessa antaa sille, minkälaisesta etuudesta on konkreettisesti ollut kyse ja mikä on ollut sen myöntämisen tarkoitus ja päämäärä. Unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä ei suoraan tätä vastaavaa asiaa ole kuitenkaan käsitelty.
76. Työtuomioistuimelle ei edellä mainituista syistä ole toimitettu tilastoja siitä, miten osittaiset vanhempain- ja hoitovapaat jakautuvat naisten ja miesten kesken elintarvikealalla. Kansaneläkelaitoksen lapsiperhe-etuustilaston perusteella voi kuitenkin todeta, että Suomessa osittaisella vanhempainvapaalla olevista henkilöistä on vuonna 2023 ollut noin 60 prosenttia naisia, ja osittaisella hoitovapaalla olevista henkilöistä noin 90 prosenttia on ollut naisia.
77. Jos välillinen syrjintäolettama asiassa syntyy, arvioitavaksi tulee lisäksi, onko vastaaja kyennyt sen kumoamaan. Tulkinnanvaraista on, kumoutuuko mahdollinen olettama vastaajan asiassa esittämillä seikoilla, jotka on selostettu yllä.
78. Vielä työtuomioistuin kiinnittää huomiota siihen, että direktiivi (EU) 2019/1158 velvoittaa jäsenvaltioita toteuttamaan tarvittavat toimenpiteet sen varmistamiseksi, että työntekijöillä on oikeus pitää vanhempainvapaata joustavilla tavoilla. Kantaja on tuonut esiin, että kertaerän kaltaisten etuuksien osittaminen saattaisi johtaa siihen, että osittaiselle perhevapaalle jääminen koetaan vähemmän houkuttelevaksi, tai sille jäämistä esimerkiksi viivästytetään. Tällöin herää kysymys, onko menettely direktiivin (EU) 2019/1158 tavoitteen vastainen (ks. myös em. tuomio Praxair, 57 kohta ja em. tuomio Meerts, 47 kohta).
Ennakkoratkaisukysymykset
Työtuomioistuin on varattuaan asianosaisille tilaisuuden lausua ennakkoratkaisupyynnön sisällöstä päättänyt lykätä asian käsittelyä ja esittää Euroopan unionin tuomioistuimelle seuraavat ennakkoratkaisukysymykset:
1) Onko SEUT 157 artiklaa, perusoikeuskirjan 21 ja 23 artiklaa, direktiivin 2006/54/EY 4 artiklaa, 14 artiklan 1 kohdan c alakohtaa ja 15 artiklaa sekä direktiivin (EU) 2019/1158 10 artiklan 2 kohtaa tulkittava siten, että ne ovat esteenä sellaiselle työehtosopimusmääräykselle, jonka mukaan työehtosopimuksella sovittu kertaerä maksetaan vain niille työntekijöille, joille maksetaan palkkaa kertaerän maksupäivänä, jolloin kertaerän ulkopuolelle jäävät sellaiset työntekijät, jotka ovat olleet kertaerän maksuajankohtana palkattomalla raskaus-, erityisraskaus-, vanhempain- tai hoitovapaalla?
2) Onko edellä mainittuja säännöksiä ja määräyksiä tulkittava siten, että ne ovat esteenä sellaiselle työehtosopimusmääräykselle, jonka mukaan työehtosopimuksella sovittu kertaerä maksetaan osittaisella vanhempainvapaalla ja osittaisella hoitovapaalla oleville työntekijöille tehtyyn työaikaan suhteutettuna ja siten samoin perustein kuin muille osa-aikaista työtä tekeville työntekijöille?
Saatuaan ennakkoratkaisun työtuomioistuin antaa asiassa tuomion.
Asian ratkaisemiseen ovat osallistuneet Outi Anttila puheenjohtajana sekä Markku Saarikoski, Tuomas Aarto, Hanne Salonen, Satu Tähkäpää ja Patrik Stenholm jäseninä. Valmistelija on ollut Krista Kalske.
Päätös on yksimielinen.