TT 2016:71
Ammattiosasto oli toimeenpannut työtaistelun vastalauseena työnantajan tekemiin muutoksiin työvuoroihin ja vuosilomiin. Työtaistelu kohdistui työnjohto-oikeutta ja vuosiloman antamista koskeviin määräyksiin. Toinen ammattiosasto oli ryhtynyt työtaisteluun tukitoimenpiteenä ensin mainitulle työtaistelulle.
Ammattiosastot olivat rikkoneet työrauhavelvollisuutensa.
KANTAJA
Palvelualojen työnantajat PALTA ry
VASTAAJA
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry
KUULTAVAT
Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry
Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry
ASIA
Työrauha
TYÖTAISTELUTOIMENPITEET
Osa VR-Yhtymä Oy:n (jäljempänä "VR") logistiikkadivisioonan Kouvolan palveluyksikön Kouvolan ja Kuusankosken ratapihoilla työskentelevistä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:n jäsenistä ja Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:hyn kuuluvista työntekijöistä on ryhtynyt työtaisteluun poistumalla työpaikoiltaan 29.3.2016 noin kello 14.00. Lakko kesti 30.3.2016 kello 6.00 saakka. Työtaisteluun osallistui noin 35-36 työntekijää.
Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry ryhtyi tukilakkoon aloittamalla työnseisauksen Kotkan palveluyksikköön kuuluvilla Kotkan ja Haminan toimialueillaan Kotkan ja Haminan ratapihoilla 29.3.2016 kello 22.00. Lakko kesti 30.3.2016 kello 6.00 saakka. Työtaisteluun osallistui noin 18-21 työntekijää.
Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:ssä on 137 jäsentä ja Raideammattilaiset kaakon satamat JHL ry:ssä on 134 työssä olevaa jäsentä.
KANNE
Vaatimukset
Palvelualojen työnantajat PALTA ry on vaatinut, että työtuomioistuin
- tuomitsee Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n hyvityssakkoon ensisijaisesti työrauhavelvollisuuden ja toissijaisesti valvontavelvollisuuden rikkomisesta,
- tuomitsee Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry:n hyvityssakkoon ensisijaisesti työrauhavelvollisuuden ja toissijaisesti valvontavelvollisuuden rikkomisesta, ja
- tuomitsee Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n ja Raideammattilaisten osasto
kaakon satamat JHL ry:n korvaamaan yhteisvastuullisesti kantajan oikeudenkäyntikulut 2.750 eurolla korkolain 4 § 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen kuukauden kuluttua tuomion antamisesta lukien.
Perusteet
Tapahtumatiedot
Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n työtaistelusta ilmoittivat työnantajan edustajalle ammattiosaston hallituksen jäsenet A ja B, joista jälkimmäinen on myös luottamusmies.
Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n puheenjohtaja ja pääluottamusmies C on ilmoittanut muun muassa Ylen verkkouutisessa, että mielenilmauksien syynä olivat jatkuvat muutokset työvuoroihin ja vuosilomiin. Edelleen C:n mukaan Kouvolassa jouduttiin työskentelemään koko alkuvuosi jatkuvasti alimiehityksellä. C on ilmoittanut samat perusteet työtaistelulle myös Kouvolan Sanomien verkkouutisessa.
Myöhemmin Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry:n puheenjohtaja D ilmoitti palvelupäällikkö E:lle tukevansa Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:tä aloittamalla työnseisauksen Kotkan palveluyksikköön kuuluvilla Kotkan ja Haminan ratapihoilla 29.3.2016 kello 22.00. Uutinen on kerrottu myös ammattiosaston verkkosivuilla olleessa tiedotteessa.
Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry on siten toimeenpannut työtaistelun ja osoittanut tukipyynnön Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry:lle. Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry on tiedotteessaan ilmoittanut työtaistelun päättyvän 30.3.2016 kello 6.00 eli samaan aikaan kuin Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n hallituksen jäsenet ovat ilmoittaneet työtaistelun päättyvän Kouvolan palveluyksikössä.
Kouvolan palveluyksikössä ulosmarssiin osallistui ainakin 36 työntekijää, ja Kotkan palveluyksikössä ainakin 21 työntekijää. Työtaistelun piirissä on ollut siten 57 työntekijää. Työtaisteluun ovat osallistuneet lähes kaikki näillä paikkakunnilla työvuorossa 29.3.2016-30.3.2016 olleet työntekijät. Ainakin Kouvolan osaston edustaja on antanut työtaistelusta lausuntoja julkisuuteen ja ainakin varaluottamusmies F on osallistunut Kouvolan lakkoon. Muilla luottamusmiehillä ei ole työnantajan tietojen mukaan ollut työvuoroja työtaistelun aikana.
VR on järjestänyt samana päivänä 29.3.2016 kello 9.00-12.00 avoimen keskustelutilaisuuden työvuorotyytyväisyyden parantamiseksi Kouvolan palveluyksikön henkilöstölle, jossa on käsitelty muun muassa työvuorosuunnittelu- ja vuosiloma-asioita. Ammattiosastot osoittivat työtaisteluilla mieltään työnantajan näkemyksiä vastaan mainituissa asioissa ja pyrkivät vaikuttamaan painostamalla VR:n kantoihin asioissa. Työtaisteluilla on ollut selvä ajallinen ja asiallinen yhteys työnantajan järjestämään keskustelu-/tiedotustilaisuuteen. Usealla paikkakunnalla toteutettujen työtaisteluiden samanaikainen ajankohta osoittaa myös suunnitelmallisuutta.
Palvelualojen työnantajat PALTA ry (PALTA) on reklamoinut puhelimitse ja valvontakirjelmällä Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:lle (JHL) 29.3.2016 ja todennut, että työtaistelutoimet ovat laittomia. JHL on vastannut reklamaatioon 30.3.2016. Työnantajan VR:n tai PALTAN tietoon ei ole tullut, että ammattiosastot olisivat pyrkineet tehokkaasti edistämään työntekijöiden töihin palaamista.
Tavaraliikenne pysähtyi Kouvolan ratapihalla 29.3.2014 kello 14.00 alkaneen mielenilmauksen vuoksi. Kouvola on toinen Suomen keskusjärjestelyratapihoista, joten vaikutukset kohdistuivat laajalti erityisesti kotimaiseen tavaraliikenteeseen vaunuryhmäkuljetusten osalta. Vaikutus ulottui aina Joensuun, Pieksämäen ja Tampereen seutujen asiakkaisiin. Kello 22.00 alkaen ratapihahenkilökunnan ulosmarssi laajentui Kotkan satamaan ja Haminaan. Kotkan ja Haminan työnseisauksen vaikutukset kohdistuivat sekä kotimaiseen tavaraliikenteeseen, vientitavaraliikenteeseen että transitotavaraliikenteeseen.
Lakon vuoksi jouduttiin perumaan yhteensä 41 tavarajunaa, minkä vuoksi asiakkaiden raaka-aineiden saanti sekä lähtevien tuotteiden tyhjävaunujen sekä kuormien toimitukset keskeytyivät. Lisäksi ajalla 30.3.2016-1.4.2016 jouduttiin laittamaan useita lisäjunia liikenteeseen korvaavien kuljetusten järjestämiseksi.
Työnantajalle on aiheutunut vahinkoa lakoista kokonaisuudessaan noin 250.000 euroa.
Työrauha- ja valvontavelvollisuuden rikkominen
Lakot ovat kohdistuneet voimassa olevan työehtosopimuksen 1 §:n työnjohto-oikeutta ja
39 §:n 7 kohdan vuosiloman antamista koskeviin määräyksiin. Kuultavat ovat suunnitelleet työtaistelut ennakolta ja toteuttaneet ne lähes samanaikaisesti usealla paikkakunnalla. Kuultavat ammattiosastot eivät ole myöskään pyrkineet keskeyttämään laittomia lakkoja, vaan ne ovat hyväksyneet lakkojen jatkumisen ja edistäneet niiden kulkua tiedottaessaan asioista. Mikäli joihinkin työnantajalle tuntemattomiksi jääneisiin toimenpiteisiin on ryhdytty, ne ovat olleet riittämättömiä työrauhan palauttamiseksi. Kuultavat ammattiosastot ovat ensi sijassa rikkoneet työrauhavelvollisuutensa päättäessään työtaistelusta ja edistäessään työtaistelua antamalla sen jatkua. Tästä johtuen kuultavat tulee tuomita hyvityssakkoon.
Merkittävä osa kuultavien osastojen jäsenistä on osallistunut työtaisteluun ilman yhdistysten aktiivisia ja tehokkaita toimia työtaisteluiden estämiseksi tai niiden keskeyttämiseksi. Kuultavat ovat siten ainakin laiminlyöneet valvontavelvollisuutensa ja ne tulee tuomita hyvityssakkoon.
Hyvityssakon määrä
Hyvityssakon määrää harkittaessa tulee ottaa huomioon, että lakot ovat kestäneet osin iltapäivän ajan ja koko iltavuoron ja yövuoron ajan. Lakot on toteutettu lähes samanaikaisesti neljällä eri paikkakunnalla, mikä on lamauttanut VR:n tavaraliikenteen Kouvolassa, ja vaikuttanut aina Joensuun, Pieksämäen ja Tampereen seutujen asiakkaiden kuljetuksiin asti. Kuultavat ovat käynnistäneet ja hyväksyneet laittomat lakot sekä edistäneet niiden jatkumista. Kuultavien vastuulliset edustajat ovat osallistuneet työtaisteluihin. Huomioon on myös otettava työnantajalle aiheutuneen vahingon määrä. Lisäksi työnseisaus on aiheuttanut VR-Yhtymä Oy:lle negatiivista julkisuutta, mistä on aiheutunut taloudellista vahinkoa.
VASTAUS
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry on vaatinut, että kanne hylätään Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n osalta.
Vastauksessa on myönnetty, että Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry on rikkonut työrauhavelvollisuutensa.
Vastaaja Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry ja kuultavat Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry ja Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry ovat hyväksyneet kantajan esittämän oikeudenkäyntikuluvaatimuksen määrältään.
Vastaus kannevaatimuksiin
Vastaaja ja kuultavat ovat myöntäneet, että Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n jäseniä on osallistunut työnseisaukseen 29.3.2016 kello 14.00 - 30.3.2016 kello 6.00 välisenä aikana. Osaston pääluottamusmiehen tietojen mukaan työnseisaukseen osallistui 35 osaston jäsentä.
Lisäksi vastaaja ja kuultavat ovat myöntäneet, että myös Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry:n jäseniä on osallistunut työnseisaukseen 29.3.2016 kello 22.00 - 30.3.2016 kello 6.00 välisenä aikana. Osaston varapuheenjohtaja G:n tietojen mukaan 18 osaston jäsentä osallistui työnseisaukseen.
Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry on kiistänyt, että yhdistyksen hallitus olisi päättänyt työnseisauksen toimeenpanosta. Sen sijaan Raideammattilaisten kaakon satamat JHL ry on myöntänyt, että yhdistyksen hallitus teki päätöksen tukitoimiin ryhtymisestä Kouvolan ja Kuusankosken työntekijöiden työnseisauksen johdosta.
Työtaistelun kohdistuminen työehtosopimukseen
Kouvolan ja Kuusankosken ratapihojen työntekijät osoittivat työnseisauksella tyytymättömyyttään ratapihoilla noudatettavan työvuorojärjestelmän vakiintumattomuuteen ja jatkuviin työvuorojen muutoksiin sekä vuosilomakäytäntöjen muutoksen aiheuttamaan työvuorojen alimitoitukseen. Työvuorojärjestelmän ongelmat kärjistyivät työnseisaukseen, koska työntekijöille jäi lopulta se vaikutelma, että käydyistä keskusteluista huolimatta työnantaja ei osoittanut ymmärrystä työntekijöiden työvuorosuunnittelun epäkohdista esittämiä näkemyksiä kohtaan. Työnantajalla ei näyttänyt olevan halua eikä pyrkimystä ratkoa työvuorojen epäsäännöllisyyteen liittyviä ongelmia.
Vastaaja ja kuultavat myöntävät, että työvuorojärjestelmä ja vuosilomakäytännöt ovat viime kädessä työnantajan työnjohto-oikeuden piiriin kuluvia asioita. Työnseisaus on siten kohdistunut työehtosopimuslain 8 §:n tarkoittamassa mielessä työehtosopimuksen työnjohto- ja vuosilomamääräyksiin, vaikka työnseisauksella ei ole tosiasiallisesti pyritty vaikuttamaan työehtosopimuksen sisältöön, vaan työnantajan työvuorosuunnitteluun ja vuosiloman antamista koskeviin määräyksiin.
Työaika-asiassa on kysymys siitä, että VR on joitakin vuosia sitten muuttanut sitä tapaa, jolla ratapihoilla työskentelevien työntekijöiden työvuorot suunnitellaan. Työvuorosuunnittelu aiheuttaa nykyisin jatkuvia muutoksia työntekijöiden työvuorojen alkamis- ja päättymisajankohtiin sekä muutenkin heidän työvuoroihinsa.
Kouvolan palveluyksikön työntekijät tekevät jaksotyötä siten, että tasoittumisjakson pituus on kolme viikkoa. Aiemmin työntekijöillä on ollut pidemmälle ajanjaksolle ulottuva säännönmukainen työvuorojärjestelmä, vaikka varsinainen vuorotaulukko onkin vahvistettu kolmeksi viikoksi kerrallaan. Työntekijät ovat pystyneet kulloinkin meneillään olevan tasoittumisjakson lisäksi lukemaan heidän tiedossaan olleen pidemmän aikavälin työvuorosuunnitelman perusteella myös tulevien kolmiviikkoisjaksojen työvuorot. Työvuorosuunnittelu on kuitenkin muuttunut Kouvolassa ja Kuusankoskella siten, että työntekijä tietää vain kunkin kolmen viikon tasoittumisajanjakson työvuorot ja niiden alkamis- ja päättymisajankohdat. Seuraavan kolmen viikon tasoittumisjakson työvuorot ja niiden alkamis- ja päättymisajankohdat voivat muuttua kokonaan toisenlaisiksi. Näin ollen työntekijät eivät pysty enää suunnittelemaan omaa perhe-elämäänsä, harrastuksiaan tai muuten yksityiselämäänsä kuin kolme viikkoa kerrallaan. Asiasta on yritetty keskustella ja neuvotella työnantajan kanssa pitkään. Neuvottelut eivät ole johtaneet siihen, että työvuorosuunnittelua olisi saatu tehtyä pidemmän aikavälin säännönmukaisuutta tavoitellen. Työntekijät eivät ole pitäneet uskottavana ja todellisena työnantajan perustelua, jonka mukaan junien aikataulumuutokset olisivat syynä työvuorojen jatkuviin muutoksiin. Työntekijät tietävät junien kulun ja toteavat, etteivät aikataulumuutokset ole niin lukuisia ja merkittäviä, että niillä olisi olennaista vaikutusta työntekijöiden työvuorojen suunnitteluun.
Kouvolan ja Kuusankosken ratapihoilla työskentelevät työntekijät ovat saaneet aikaisempina vuosina ajoittaa vuosilomansa siten, että kukin työntekijä on voinut pitää keväällä lomaa seitsemän päivää, kesällä 20 päivää ja syksyllä kolme lomapäivää sekä kolme loman pidennyspäivää. Työantaja muutti vuosilomakäytäntöä siten, että vuosilomia oli pidettävä keväällä 15 päivää, kesällä 15 päivää ja syksyllä ainoastaan kolme päivää. Tämä on johtanut jo keväällä 2016 ylitöiden määrän kasvuun, koska työntekijöitä on puuttunut työvuoroista, ja työvoiman vajausta on jouduttu paikkaamaan teettämällä työntekijöillä jatkuvasti ylitöitä.
Kun työnantaja huomasi keväällä 2016 lomien ajankohtia koskevan määräyksensä aiheuttamat ongelmat, työnantaja perui joidenkin työntekijöiden 15 lomapäivän vuosiloman ja lyhensi keväällä pidettävän loman pituudeksi kuusi päivää. Työntekijät kokivat eriarvoisena kohteluna sen, että ne työntekijät, joiden kevään loma-aikaa oli lyhennetty, saivat itse päättää, missä vaiheessa he pitävät loman. Sen sijaan työnantaja määräsi loman ajankohdan niille työntekijöille, jotka joutuivat pitämään keväällä 15 päivää lomaa.
Työnseisauksesta päättäminen ja osastojen luottamusmiesten osallistuminen työnseisaukseen
Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry ei ole päättänyt työnseisauksen toimeenpanosta. Työntekijät päättivät työnseisauksesta työnantajan 29.3.2016 aamupäivällä pitämän kokouksen seurauksena, koska tilaisuudessa ei syntynyt ratkaisua työvuorosuunnittelun ongelmaan. Tämän jälkeen osasto ilmoitti tilanteesta Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry:lle ja pyysi tukitoimenpiteitä.
Vaikka Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n hallituksen jäsenet A ja B ilmoittivat työnseisauksen toimeenpanosta työnantajalle, kumpikaan heistä ei osallistunut työnseisaukseen, koska A:lla oli vapaapäivä ja B tuli normaalisti töihin työvuoronsa mukaisesti.
Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n pääluottamusmies C:llä oli normaali luottamusmiespäivä 29.3.2016 ja hän hoiti kello 8.00 - 16.00 välisenä aikana normaalisti luottamusmiestehtäviään. C on ilmoittanut työnantajalle, ettei hän osallistunut työnseisaukseen, ja hän on myös raportoinut työnantajalle kyseisestä työpäivästään. C on myös julkisuudessa kertonut kehottaneensa työntekijöitä jatkamaan töitä, mitä ei kuitenkaan tapahtunut.
Junatoimiston työpaikkavaraluottamusmies F ei ole osallistunut työnseisaukseen, vaan hän on tehnyt kaikki normaalit työtehtävänsä siten kuin ne on ollut mahdollista tilanteessa suorittaa. Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry:n luottamusmiehiä ei ole osallistunut työnseisaukseen.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:lle lähetetyt valvontakirjeet
JHL:n toimitsija H on viestittänyt PALTA:n valvontakirjeen tiedoksi kuultavina oleville yhdistyksille, mutta yhdistykset eivät ole tosiasiallisesti voineet estää työnseisausta.
Hyvityssakosta
Työnseisaukseen kuuluu, että se vaikuttaa aina tavalla tai toisella haitallisesti työnantajan toimintaan, ja useimmiten enemmän tai vähemmän myös ulkopuolisiin tahoihin. Työnseisauksen normaaleja seuraamuksia ei sen vuoksi voida pitää hyvityssakon määrään korottavasti vaikuttavina tekijöinä. Kun Kouvolan, Kuusankosken, Kotkan ja Haminan ratapihojen työntekijät toimeenpanevat työnseisauksen, on selvää, että töiden lopettaminen vaikuttaa junaliikenteeseen. PALTA ei ole edes väittänyt, että työnseisauksella olisi tässä tapauksessa ollut jotain sellaisia poikkeuksellisia vaikutuksia työnantajalle tai asiakkaille, joiden vuoksi mahdollisten hyvityssakkojen määrää olisi perusteltua korottaa.
Vaikka tavarajunien kuljetuksia on jouduttu lakon vuoksi perumaan, kaikki peruuntumiset aikavälillä 29.-30.3.2016 eivät ole johtaneet kuljetusten lopulliseen peruuttamiseen, koska työnseisauksen jälkeen laitettiin lisäjunia liikenteeseen. Tämän vuoksi vastaaja ei pysty ottamaan kantaa siihen, mikä on ajamatta jääneiden junien tai muille kuljetusmuodoille siirtyneiden toimitusten johdosta syntynyt vahinko. Sama koskee väitettyjä "hukkaan menneitä" ja lisäjunien ajamiseen liittyviä operatiivisia kustannuksia. Kantajan selvityksestä ei myöskään ilmene, onko vahinkolaskelmassa huomioitu vähennyksenä työnseisauksen johdosta säästyneet palkka- ja muut mahdolliset kustannukset.
Vastaaja ja kuultavat ovat pyytäneet, että Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry jätetään työehtosopimuslain 10 §:n 1 momentin nojalla joka tapauksessa hyvityssakkoon tuomitsematta, koska työnseisaukseen toimeenpanemiseen johtivat työnantajan toimenpiteistä aiheutuneet vakavat häiriöt työntekijöiden työskentelyolosuhteissa työvuorojen epäsäännöllisyyteen ja vuosilomiin liittyen.
TODISTELU
Kantajan kirjalliset todisteet
1. YLE:n verkkosivujen artikkeli 29.3.2016 "Raidetyöntekijät marssivat ulos Kouvolassa – koko tavaraliikenne pysähtynyt"
2. Kouvolan Sanomien verkkosivujen artikkeli 29.3.2016 "Pääluottamusmies: Työntekijöitä on liian vähän työvuoroihin"
3. Osasto kaakon satamat JHL ry:n verkkotiedote 29.3.2016 "Raideammattilaisten osasto 72 Kouvola ry on aloittanut työnseisauksen toimialueellaan"
4. PALTA ry:n reklamaatiokirje 29.3.2016 JHL:lle
5. JHL:n vastaus PALTA:n reklamaatiokirjeeseen 30.3.2016
6. Erittely aiheutuneista vahingoista
TYÖTUOMIOISTUIMEN RATKAISU
Perustelut
Työtaistelutoimenpiteet ja kohdistuminen työehtosopimukseen
VR-Yhtymä Oy:n logistiikkadivisioonan Kouvolan palveluyksikön Kouvolan ja Kuusankosken ratapihoilla järjestettiin edellä kuvatuin tavoin työtaistelu, joka alkoi 29.3.2016 noin kello 14.00 ja päättyi 30.3.2016 kello 6.00. Työtaisteluun osallistui noin 35-36 Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:hyn kuuluvaa työntekijää.
Työtaistelun syynä olivat muutokset työvuoroihin ja vuosilomiin. Työtaistelu kohdistui siten voimassa olevan 1 §:n työnjohto-oikeutta ja 39 §:n 7 kohdan vuosiloman antamista koskeviin määräyksiin.
Kotkan palveluyksikköön kuuluvilla Kotkan ja Haminan toimialueilla Kotkan ja Haminan ratapihoilla järjestettiin edellä kuvatuin tavoin työtaistelu, joka alkoi 29.3.2016 kello 22.00 ja päättyi 30.3.2016 kello 6.00. Työtaisteluun osallistui noin 18-21 Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry:hyn kuuluvaa työntekijää. Työtaistelu järjestettiin tukitoimenpiteenä Kouvolan palveluyksikön työtaistelulle.
Ammattiosastojen vastuu
Vastauksessa on myönnetty, että Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry on rikkonut työrauhavelvollisuutensa.
Kanne on kiistetty Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n osalta.
Asiassa on selvitetty, että kaksi Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n hallituksen jäsentä, joista toinen on ollut luottamusmies, on ilmoittanut työtaistelusta työnantajalle. Työtaistelu on toteutunut ilmoituksen mukaisesti. Ammattiosasto on työtaistelun johdosta esittänyt tukipyynnön Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry:lle.
Edellä mainitut seikat huomioon ottaen työtuomioistuin ei pidä uskottavana, ettei Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry ole tehnyt päätöstä työtaisteluun ryhtymisestä. Ammattiosasto on lakosta päättäessään syyllistynyt työrauhavelvollisuuden rikkomiseen.
Hyvityssakko
Asiassa ei ole tullut esille seikkoja, jotka antaisivat aihetta arvioida hyvityssakon määrää tavallisesta menettelystä poiketen. Hyvityssakon määrää arvioitaessa on otettu huomioon työtaistelutoimenpiteen kesto, siihen osallistuneiden määrä, ammattiosaston koko ja muut työehtosopimuslain 10 §:ssä mainitut seikat.
Oikeudenkäyntikulut
Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry ja Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry ovat työtuomioistuimesta annetun lain 33 a §:n nojalla velvollisia korvaamaan Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n oikeudenkäyntikulut. Oikeudenkäyntikuluvaatimus on määrältään myönnetty.
Tuomiolauselma
Työtuomioistuin tuomitsee työehtosopimuslain 8, 9 ja 10 §:n nojalla Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry:n maksamaan Palvelualojen työnantajat PALTA ry:lle hyvityssakkoa työrauhavelvollisuuden rikkomisesta 1.500 euroa ja Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry:n maksamaan Palvelualojen työnantajat PALTA ry:lle hyvityssakkoa työrauhavelvollisuuden rikkomisesta 1.200 euroa.
Raideammattilaisten osasto 72 JHL ry ja Raideammattilaisten osasto kaakon satamat JHL ry velvoitetaan yhteisvastuullisesti korvaamaan Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n oikeudenkäyntikulut 2.750 eurolla korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen kuukauden kuluttua tuomion antopäivästä lukien.
Asian ratkaisemiseen ovat osallistuneet Wirén puheenjohtajana sekä Saarensola, Äimälä, Pärssinen, Schön ja Tähkäpää jäseninä. Esittelijä on ollut Julmala.
Tuomio on yksimielinen.