TT 2016:50

Kysymys kuorma-autonkuljettajalle maksettavan tuntipalkan ja palkallisten työtuntien määristä.

KUULTAVAT

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry

Autoliikenteen Työnantajaliitto ry

ASIA

Varsinais-Suomen käräjäoikeuden lausuntopyyntö työsuhteen päättämistä koskevassa asiassa (A / Kuljetuspalvelu Kaskisto Oy)

ASIAN KÄSITTELY TYÖTUOMIOISTUIMESSA

Suullinen valmistelu 1.2.2016

TYÖEHTOSOPIMUKSEN MÄÄRÄYKSET

Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n välisessä kuorma-autoalan työehtosopimuksessa (2010 – 2011) on ollut muun ohessa seuraavat määräykset:

11 § Säännöllinen työaika

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

2. Lyhyemmästä kuin 4 tunnin 45 minuutin työstä maksetaan täysi 4 tunnin 45 minuutin palkka ja se luetaan työajaksi.

4. Moottoriajoneuvon kuljettajan pisin yhtämittainen työaika saa olla enintään 5,5 tuntia. Jokaista 5,5 tunnin pituista työjaksoa kohti on kuljettajalle annettava vähintään 30 minuutin pituinen tauko yhdessä tai kahdessa erässä. Tässä kohdassa tarkoitetun tauon osan tulee olla vähintään 15 minuutin mittainen.

5. Mikäli työpäivän pituus on vähintään 8 tuntia, työntekijällä tulee olla työn suorittamisen ohessa ja kuljetustehtävän kannalta sopivimpana ajankohtana mahdollisuus enintään kahteen virkistystaukoon. Muista tauoista ei palkkaa makseta.

6. Jaksottaisessa työssä työpäivää ei saa jakaa kuin kahteen yhtäjaksoiseen

työrupeamaan, jonka katkaisee enintään tunnin pituinen palkaton tauko. Tällä määräyksellä ei suljeta pois laeista johtuvien taukojen antamismahdollisuutta eikä rajata odotusajan käyttömahdollisuuksia.

11. Milloin autonkuljettaja tai apumies joutuu matkallaan odottamaan, ei tätä aikaa lueta työajaksi, mutta suoritetaan siitä korvaus. Mikäli autonkuljettaja joutuu toistuvasti siirtämään autoa lastaajan tai purkajan määräyksestä, luetaan kyseinen aika kuljettajan työajaksi. Mikäli autonkuljettaja joutuu vastaavissa olosuhteissa odottamaan joutumatta toistuvasti siirtämään autoa ja saa vapaasti poistua autonsa luota, maksetaan kyseisestä ajasta odotusajan palkkaa lukematta sitä työaikaan.

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n välillä 1.2.2012 – 31.1.2014 voimassa olleessa kuorma-autoalan työehtosopimuksessa on ollut vastaavansisältöiset määräykset.

KÄSITTELY VARSINAIS-SUOMEN KÄRÄJÄOIKEUDESSA

Asian tausta ja erimielisyys

A työskenteli autonkuljettajana Kuljetuspalvelu Kaskisto Oy:n palveluksessa toukokuusta 2011 lähtien 6.2.2014 asti. Hänen työtehtäviinsä kuului Laitilan kaupungin ruokakuljetusten hoitaminen Laitilan kaupungin alueella. Kysymys oli jaksotyöstä, jossa työaika oli noin 60 tuntia kahdessa viikossa. A työsuhteeseen sovellettiin kuorma-autoalan työehtosopimusta.

A ajoi vuosina 2011 ja 2012 työvuoron "7.30–17.00 Sprinter" ja työvuorossa "9.30– 13.50 + 15.10–17.30" jälkimmäisen jakson pakettiauton kaltaisella, kuorma-autoksi rekisteröidyllä autolla Mercedes-Benz Sprinter. A:lle maksettiin pakettiautonkuljettajan palkkaa kaikista ajoista. Asiassa on riitaa muun muassa siitä, olisiko A:lle tullut maksaa kuorma-autonkuljettajan palkkaa niistä ajoista, jotka hän on tehnyt kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla.

Riitaa on lisäksi työvuoroon sisältyneen odotusajan palkasta. A:n työpäivään sisältyi useita odotusaikoja, joista pisin oli kaksi tuntia. Taukojen aikana A:lla ei ollut työntekovelvoitetta eikä hän ollut päivystämässä tai varalla. A:lla oli oikeus käyttää työpäivän aikana ollut vapaa haluamallaan tavalla ja oikeus käyttää työnantajan autoa. Riidatonta on, että työvuorossa ajojen aikataulu ja odotusajat ovat olleet liitteiden 2 (arkipäivät) ja 3 (viikonloput) mukaiset.

KANNE

Vaatimukset

A on muun ohessa vaatinut, että Kuljetuspalvelu Kaskisto Oy velvoitetaan suorittamaan hänelle palkkasaatavia vuosilta 2011, 2012 ja 2013.

Perusteet

A ajoi pakettiautoa ja lisäksi vuosina 2011 ja 2012 kuorma-autoa. Kuorma-autolla ajosta tuli maksaa korkeampaa tuntipalkkaa.

Työnantaja ei maksanut palkkaa kaikilta työtunneilta. Työnantaja jakoi kuljetusalan työehtosopimuksen vastaisesti työpäivän useampaan osaan ja maksanut palkkaa vain, kun autoa ajettiin. Jos työpäivän aikana on sekä ajoa että odotusta, työehtosopimuksen 11 §:n 6 kohdan mukaisesti jaksottaisessa työssä työpäivä voidaan jakaa kahteen osaan, joiden välissä voi olla tunnin pituinen palkaton tauko. Työehtosopimuksen 11 §:n 2 kohdan mukaisesti lyhyemmästä kuin 4 tunnin 45 minuutin työstä maksetaan täysi 4 tunnin 45 minuutin palkka ja se luetaan työajaksi. Tässä tapauksessa ei ole kyse työehtosopimuksen 11 §:n 5 kohdan mukaisesta työstä, jossa ajetaan jatkuvasti ja jossa tulee pitää lainmukaisia ajotaukoja. Myös odotusaika on ollut palkallista lukuun ottamatta yhtä palkatonta tunnin taukoa. Palkallinen työaika on ollut arkisin ja viikonloppuisin 9 tuntia.

VASTAUS

Vastaus kannevaatimuksiin

Kuljetuspalvelu Kaskisto Oy on vaatinut, että kanne tältä osin hylätään ja A velvoitetaan korvaamaan sen oikeudenkäyntikulut korkoineen.

Kanteen kiistämisen perusteet

A työskenteli pakettiauton kuljettajana ja hänelle tuli maksaa työehtosopimuksen mukainen pakettiautonkuljettajan tuntipalkka. A käytti työssään vähäisessä määrin, ehkä viidessä prosentissa ajoista, kuorma-autoksi rekisteröityä kevytkuorma-autoa. A:lla ei ole oikeutta kuorma-autonkuljettajan tuntipalkkaan näiltä tunneilta, koska ajot olisi voitu ajaa ja oli tarkoitus ajaa pakettiautolla. On ollut sattumaa, että auto oli rekisteröity kuorma-autoksi.

A:n työaikaa laskettaessa sovelletaan työehtosopimuksen 11 §:n 5 kohtaa, joka koskee työtä, jossa työpäivän pituus on vähintään 8 tuntia. Määräyksen mukaan mikäli työpäivän pituus on vähintään 8 tuntia, työntekijällä tulee olla työn suorittamisen ohessa ja kuljetustehtävän kannalta sopivimpana ajankohtana mahdollisuus enintään kahteen virkistystaukoon. Muista tauoista ei makseta palkkaa.

Työvuorossa "7.30 – 17.00 Sprinter" työaika oli kello 7.30 – 17.15. Työpäivään sisältyvistä tauoista vain kaksi oli työehtosopimuksen mukaan palkallisia taukoja. Arkisin palkallista työaikaa on ollut 7 tuntia siten, että palkatonta on ollut tunnin ruokatauko ja kahden tunnin odotus kello 13.15 – 15.20. Viikonloppuisin palkallista työaikaa on ollut yhteensä 3,5 tuntia. Ajalta kello 7.30 – 9.45 palkallista on ollut 1 tuntia 15 minuuttia (sisältää palkallisen tauon 15 minuuttia). Mainittuna aikana palkallista odotusta on ollut 1 tunti. Palkallisia ovat olleet jaksot kello 11.15 – 11.45 ja 12.45 – 14.15. Ajalta kello 15.25 – 17.15 palkallista on ollut 1 tunti 15 minuuttia (sisältää palkallisen tauon 30 minuuttia). Mainittuna aikana palkatonta odotusta on ollut 25 minuuttia. Muu osa työpäivästä sisälsi tunnin palkattoman ruokatauon ja palkatonta odotusta. Viikonloppuisin työvuorossa on siten ollut palkatonta odotusta useassa eri jaksossa yhteensä 6 tuntia 45 minuuttia.

KÄRÄJÄOIKEUDEN LAUSUNTOPYYNTÖ

Varsinais-Suomen käräjäoikeus on pyytänyt työtuomioistuimelta lausuntoa seuraavista kysymyksistä:

1. Onko A:lla oikeus kuorma-autonkuljettajan tuntipalkkaan kuorma-autoksi rekisteröidyllä, pakettiauton kaltaisella ajoneuvolla tekemästään työstä?

2. Mikä on työehtosopimuksen mukainen palkallisten työtuntien määrä työvuoroissa ''7.30- 17.00 Sprinter" a) arkisin ja b) viikonloppuisin?

KÄSITTELY TYÖTUOMIOISTUIMESSA

Työtuomioistuin on työtuomioistuimesta annetun lain 39 §:n nojalla varannut Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:lle ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:lle ja tilaisuuden tulla kuulluiksi asiassa. Liittoja on pyydetty antamaan lausuntonsa käräjäoikeuden esittämistä kysymyksistä. Liitot ovat antaneet lausuntonsa ja asiassa on toimitettu suullinen valmistelu 1.2.2016. Liitot ovat suullisen valmistelun jälkeen 26.4.2016 toimittaneet työtuomioistuimelle yhteisen lausunnon ja ilmoittaneet yhteisen lausunnon korvaavan aiemmat lausunnot.

AUTO- JA KULJETUSALAN TYÖNTEKIJÄLIITTO AKT RY:N JA AUTOLIIKENTEEN TYÖNANTAJALIITTO RY:N LAUSUNTO

Kuorma-autoalan työehtosopimuksen 8 §:n palkkataulukot perustuvat työn vaativuuteen, jolloin ajoneuvotyyppi määrittää kuljettajalle maksettavan palkan. Ajoneuvon rekisteröinti määrittää ajoneuvotyypin. Kun ajo tapahtuu kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla, palkka maksetaan kuorma-autonkuljettajan palkkataulukon mukaisesti. Tässä tapauksessa sovellettava palkkataulukko määräytyy sen perusteella, onko työnantaja määrännyt työssä käytettäväksi ajoneuvoksi paketti- vai kuorma-auton. Mikäli työntekijän todetaan toimineen työnantajan ajomääräyksen vastaisesti, ei kuljettajan käyttämällä ajoneuvolla ole asiassa merkitystä.

A:n todelliset työajat eivät ilmene yksiselitteisesti asiakirja-aineistoissa olevista aikatauluista. Liittojen lausunto A:lle maksettavasta työ- ja odotusajan palkasta on annettu sen mukaan, että työ on alkanut arkisin ja viikonloppuisin kello 7.30 ja päättynyt kello 17.15.

Työehtosopimuksen 11 §:n 2 kohdan määräys tulee sovellettavaksi, kun työnantaja teettää työpäivän aikana työtä vähemmän kuin 4 tuntia 45 minuuttia. Kyse on koko työpäivän aikana eli kahden vuorokausilevon välissä yhteensä tehdystä työstä, ei yksittäisistä työrupeamista. Jos yhtämittainen tauko on tuntia pidempi, ylittävältä osalta maksetaan odotusajan palkkaa odotusaikaa työaikaan lukematta.

Työehtosopimuksen 11 §:n 6 kohdassa laeista johtuvilla tauoilla tarkoitetaan muun muassa työehtosopimuksen 11 §:n 4 kohdan, työaikalain 28 §:n 3 momentin sekä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (N:o 561/2007) 7 artiklassa tarkoitettuja taukoja. Tässä tapauksessa ei ilmene, että asetuksen mukainen tauko toteutuisi eli ajoa on käytännössä yhteensä 4 tuntia 30 minuuttia. Odotusajalta maksetaan palkkataulukon mukainen palkka.

Arkipäivisin kello 7.30 ja kello 17.15 välisenä aikana työtä on 4 tuntia 25 minuuttia ja taukoja 4 tuntia 20 minuuttia. Tauoista kello 13.20–15.20 olevaan sovelletaan työehtosopimuksen 11 §:n 6 kohtaa, jonka mukaan yksi tunti tauosta on palkatonta ja toiselta tunnilta maksetaan odotusajan palkka taukoaikaa työaikaan lukematta. Koska ennen edellä mainitun tauon alkamista työskentelyaika kello 7.30–13.20 ylittää 5,5 tuntia, tulee työskentelyaikaan sisältyä vähintään 30 minuutin tauko (työehtosopimuksen 11 §:n 4 kohta). Tauon pitovelvoite on täytetty viimeistään kello 12.00–12.45 pidetyllä palkattomalla tauolla. Kaikista muista päivän aikana olleista tauoista maksetaan odotusajan palkka.

Kuljettajalle maksetaan arkityöpäiviltä 8 tunnilta ajalta ennen 1.12.2011 työajan palkkaa 4 tunnilta 30 minuutilta ja odotusajan palkkaa 3 tunnilta 30 minuutilta sekä 1.12.2011 jälkeen työajan palkkaa 4 tunnilta 45 minuutilta ja odotusajan palkkaa 3 tunnilta 15 minuutilta.

Viikonloppuisin kello 7.30 ja kello 17.15 välisenä aikana työtä on 3 tuntia ja taukoja 6 tuntia 45 minuuttia. Tauoista kello 11.45-12.45 on työehtosopimuksen 11 §:n 6 kohdan mukaan palkaton. Koska työaika ennen edellä mainittua taukoa tai sen jälkeen ei ylitä 5,5 tuntia, työpäivään ei sisälly muita palkattomia taukoja ja kaikista muista tauoista maksetaan odotusajan palkka.

Kuljettajalle maksetaan viikonlopputyöpäiviltä 8 tunnilta 45 minuutilta ajalta ennen 1.12.2011 työajan palkkaa 4 tunnilta 30 minuutilta ja odotusajan palkkaa 4 tunnilta 15 minuutilta sekä 1.12.2011 jälkeen työajan palkkaa 4 tunnilta 45 minuutilta ja odotusajan palkkaa 4 tunnilta.

TYÖTUOMIOISTUIMEN LAUSUNTO

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ry ovat työtuomioistuimelle antamissaan lausunnoissa yhdenmukaisesti todenneet ensinnäkin, että kun ajo tapahtuu kuorma-autoksi rekisteröidyllä ajoneuvolla, palkka maksetaan kuorma-autonkuljettajan palkkataulukon mukaisesti. Sovellettava palkkataulukko määräytyy sen perusteella, onko työnantaja määrännyt työssä käytettäväksi ajoneuvoksi paketti- vai kuorma-auton. Mikäli työntekijä on toiminut työnantajan ajomääräyksen vastaisesti, ei kuljettajan käyttämällä ajoneuvolla ole merkitystä.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ry ovat lisäksi todenneet yhdenmukaisesti, että työvuoroissa ''7.30- 17.00 Sprinter" kuljettajalle maksetaan arkityöpäiviltä 8 tunnilta ajalta ennen 1.12.2011 työajan palkkaa 4 tunnilta 30 minuutilta ja odotusajan palkkaa 3 tunnilta 30 minuutilta sekä 1.12.2011 jälkeen työajan palkkaa 4 tunnilta 45 minuutilta ja odotusajan palkkaa 3 tunnilta 15 minuutilta. Viikonlopputyöpäiviltä kuljettajalle maksetaan 8 tunnilta 45 minuutilta ajalta ennen 1.12.2011 työajan palkkaa 4 tunnilta 30 minuutilta ja odotusajan palkkaa 4 tunnilta 15 minuutilta sekä 1.12.2011 jälkeen työajan palkkaa 4 tunnilta 45 minuutilta ja odotusajan palkkaa 4 tunnilta.

Yllä mainitut työehtosopimuksen osapuolina olevat liitot ovat lausunnoissaan olleet yksimielisiä edellä selostetuista kysymyksistä. Työtuomioistuimella ei ole perusteita poiketa liittojen yhteisestä tulkinnasta.

Asian ratkaisemiseen ovat osallistuneet Saloheimo puheenjohtajana sekä Aaltonen, Äimälä, Nybondas, Jokinen ja Tähkäpää jäseninä. Esittelijä on ollut Taramaa.

Lausunto on yksimielinen.